Kładziesz się do łóżka wymęczony po ciężkiej całodniowej pracy, przekręcasz się najpierw w jedną stronę, później w drugą, w końcu zaczynasz liczyć owce i… I nic się nie dzieje? Wciąż nie możesz zasnąć? Z takim problemem boryka się coraz większa liczba ludzi w różnym wieku. Tempo życia, jakość spożywanych posiłków, stres, nerwy, wszystko to negatywnie wpływa na sen. W konsekwencji prowadzi do bezsenności – problemów z zasypianiem, budzenia się w nocy i braku energii z rana. Osoby, które z tego typu dolegliwościami stykają się każdej nocy, nie tylko słabo się czują, ale też źle wyglądają. O ile nasza bezsennośc nie ma nic wspolnego z chrapaniem partnera w takiej sytuacji trzeba jak najszybciej podjąć odpowiednie działania, aby sobie pomóc i nie podupaść na zdrowiu. Można zacząć stosować preparaty takie jak Melatonin Plus, pić rozmaite ziółka, ale są jeszcze pewnego rodzaju ćwiczenia. Techniki relaksacyjne skutecznie pomagają walczyć z bezsennością. Trzeba je tylko umiejętnie zastosować.

melatolin plusTrening Jacobsona

Podobno popularną metodą relaksacyjną ułatwiającą zasypianie jest tak zwany trening Jacobsona. Brzmi dość tajemniczo, ale w wykonaniu jest bardzo prosty. Polega po prostu na napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych partii mięśni. Ćwiczenia te rozpoczyna się od napięcia lewej nogi, a później prawej, następnie lewej ręki i prawej. Dopiero teraz przechodzi się do napięcia i rozluźnienia mięśni brzucha, pleców, ramion, szyi i twarzy. Zwykle każdą partię ciała napina się 2-3 razy. Po każdym wykonanym napięciu należy rozluźnić mięśnie i wczuwać się w stan rozluźnienia. Ćwiczenie na pozór proste, a jednak przyczynia się do satysfakcjonujących efektów, które widoczne są niemal natychmiast. Technika znana jest od lat, przez wielu lekceważona, a jednak naprawdę warta zainteresowania.

Muzykoterapia – relaksacja dźwiękiem

Muzykoterapia polega na wsłuchaniu się w spokojną muzykę. Można to robić na leżąco lub siedząc w wygodnym fotelu. Wystarczy wsłuchać się w kojące dźwięki przez 20 minut, aby uzyskać satysfakcjonujące efekty. Najlepiej w tym czasie mieć zamknięte oczy. Jeżeli ktoś woli leżeć z otwartymi, powinien skierować wzrok na zdjęcie, które pozytywnie mu się kojarzy, korony drzew widoczne za oknem lub inne rzeczy i przedmioty, ale znajdujące się jak najwyżej i jak najdalej. Słuchanie muzyki przy zamkniętych oczach pozwala się odprężyć, wyciszyć, zapomnieć o problemach i oderwać od rzeczywistości. Trzeba tylko znaleźć odpowiednią muzykę. W tym celu czasem wystarczy zajrzeć do Internetu i włączyć ją w dowolnej wyszukiwarce.

Medycyna transcendentalna

Zabierając się za wykonanie tej czynności, należy usiąść wygodnie na krześle z wyprostowanymi plecami, a dłonie ułożyć na górnej części ud. Uwagę trzeba zaś skupić na oddechu, na tym, jak powietrze wypełnia ciało i je opuszcza. W czasie wdechu w pierwszej kolejności powinny unosić się przepona i brzuch, a w dalszej kolejności klatka piersiowa. Podczas wciągania powietrza należy w myśli powtórzyć sylabę OM, a podczas wydechu AH. Ważną wskazówką jest tu to, aby zawsze wdech był krótszy niż wydech. Każdy wdech i wydech, a także wypowiadanie podanych sylab powinno odbywać się w harmonii. Wszystkie myśli, jakie wówczas będą przychodziły do głowy, należy znosić ze spokojem. Taki trening powinien początkowo trwać 5 minut. Z czasem trzeba go wydłużyć do pół godziny. Czy jest skuteczny? Tak. W przeciwnym razie nie byłoby go na tej liście. Metoda bardzo pomaga i jest chętnie stosowana.

Wizualizacja skutecznym sposobem relaksacji

Wizualizacja polega na świadomym wywołaniu pozytywnego obrazu w umyśle. W tym celu można kupić płytę ze specjalnym nagraniem lub stworzyć własną wizualizację. Wystarczy tylko zamknąć oczy i pomyśleć o czymś przyjemnym. Może to być na przykład pobyt nad morzem. Należy usiąść wygodnie i się rozluźnić, a następnie wziąć kilka spokojnych oddechów – wdychać przez nos i wydychać powietrze ustami. Można wyobrazić sobie ciepły piasek na plaży, gorące promienie słońca i szum morskiej fali. Trzeba wyobrazić sobie, jak woda obmywa w pierwszej kolejności tylko stopy, później całe nogi i kolejno poszczególne części ciała. To sprawia, że wszystkie te części ciała stają się nie tylko lekkie, ale też zrelaksowane. Teraz po raz kolejny należy wyobrazić sobie, jak leżąc na plaży, gorące promienie słońca otaczają całe ciało. Wszystkie myśli powinno się odbierać ze spokojem i bez paniki. Na koniec wystarczy powtórzyć 5 oddechów i otworzyć oczy. Ta metoda pobudza wyobraźnię, jest jednocześnie doskonałą zabawą. Sprawdza się zarówno u osób młodych, jak i starszych.

Aromaterapia

Aromaterapia to właściwie prosta metoda relaksacji, a mimo to jest niezwykle skuteczna. Trzeba podkreślić, że zmysł powonienia ma wiele wspólnego z częścią mózgu odpowiedzialną za emocje. Stosowanie zapachów pomaga przede wszystkim nawiązać kontakt z oddechem, a także przekształcić złe emocje w pozytywne. Aromaterapię można wykonać w bardzo prosty sposób. Wystarczy tylko wywietrzyć pokój, a następnie zapalić świeczkę w specjalnym kominku zapachowym. Zastosować w nim można dowolny relaksujący olejek zapachowy. W tej kwestii istnieje możliwość eksperymentowania. Unoszące się w całym mieszkaniu zapachy na pewno ukoją zmysły, pomogą się odprężyć, a także wspomogą pozytywne myślenie. Tak wyciszona i zrelaksowana osoba będzie miała szansę na głęboki i spokojny sen.

Wymienione powyżej techniki relaksacyjne mają bardzo duży wpływ na uspokojenie organizmu, wyzwolenie go od negatywnych myśli, problemów i wszystkiego, z czym osoba cierpiąca na bezsenność każdego dnia się styka. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, jak duży wybór metod relaksujących i tym samym pozytywnie wpływających na bezsenność istnieje. Niektórzy myślą, że pomóc może im tylko lek. Tymczasem niekoniecznie. Słuchanie muzyki, ćwiczenie oddechu, rozbudzanie wyobraźni we właściwym kierunku – wszystko to może przyczynić się do poprawy nastroju, nastawienia do życia i relaksującego, spokojnego snu. Wystarczy tylko wybrać odpowiednią metodę, a jeżeli jest taka potrzeba, nawet kilka. Techniki te sprawdzą się w szczególności u osób zestresowanych. To stres i niepotrzebne myśli najczęściej spędzają sen z powiek. Tylko zrelaksowany organizm ma szansę na zaśnięcie o odpowiedniej godzinie, przespanie całej nocy i energiczny poranek.

Podsumowanie

Bezsenność to coś, z czym boryka się dziś wielu ludzi. Nie wszyscy wiedzą, jak sobie z tym radzić. Powyżej wymienione techniki są świetną metodą na radzenie sobie ze stresem, a to automatycznie wpływa na lepszy sen. Nie chodzi tu przecież, aby tylko zasnąć. Ważna dla organizmu jest jakość tego snu. Co z tego, że ktoś bez problemu zasypia, wręcz „pada” ze zmęczenia, skoro budzi się mimo wszystko niewypoczęty. Trudno nam wskazać konkretną technikę, najlepszą metodę, która ułatwia zasypianie i gwarantuje wysokiej jakości wypoczynek. Z opinie i informacji, do jakich dotarliśmy, wynika, że wszystkie techniki są skuteczne, bezpieczne i godne uwagi. Dlatego jesteśmy za tym, aby je wypróbować. Na pewno, gdyby poszukać w Internecie i w myślach, byłoby można znaleźć jeszcze niejeden sposób na tego rodzaju problemy. Warto więc przemyśleć temat i podzielić się swoimi sposobami z innymi osobami, które cierpią na bezsenność, gdyż jest to stan, w którym nie można zbyt długo trwać. Może on doprowadzić do fatalnych skutków dla organizmu, wyglądu i samopoczucia. Człowiek, który jest niewypoczęty, nie ma na nic siły, trudno jest mu się na czymkolwiek skupić, nie potrafi normalnie funkcjonować. Dlatego nie wolno zbyt długo utrzymywać tego stanu. To bardzo niezdrowe dla organizmu.

4.7 (93.91%) 23 votes

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here